ÅRETS FØRSTE TUR TIL PINDS MØLLE

TIRSDAG 14. APRIL

Når der nu findes såkaldt restferie, så skal det da udnyttes. så dagen blev holdt fri og turen planlagt til Pinds Mølle Put and Take.  Med mig havde jeg min nyindkøbte fluestang fra weekendens Danish Fly Festival, som skulle testes på min første tur til Pinds Mølle i år. Stangen er en Scierra A.N.T. #5.

KL. 09.15

Da jeg ikke har en bil, springer jeg på cyklen og afsted mod bussen det gik.

Fra stoppestedet var der en god lille cykeltur på 4 kilometer, i støvregn med lastbilerne flyvende om ørene – turen blev en anelse våd.

KL. 10.45

Jeg ankom ved søen, får hurtigt gjort stangen klar og købt fiskekort.

Da jeg kommer ned til søen er der rimelig fredeligt. Der går 3-4 andre fiskere rundt og hygger sig og vejret er blevet bedre. Regnen er stoppet og vinden har lagt sig sig til ca. 3-4 m/s.

Da jeg ser ud over søen, tror jeg med det samme der er masser af liv. Det ringer alle steder og jeg tænker: “Nøj det bliver godt!”. Skuffelsen over at komme hen og se, at det bare var velfede frøer der svømmer rundt er overvældende, men jeg tænker alligevel, at der nok skal være masser af fisk.

KL. 11.30

Efter et roligt kvarter med enkelte fisk i overfladen, kommer der et meget kontant hug fra dybet. Fisken overrasker mig helt, da jeg ikke ser den komme. Stangen bukker med det samme, og jeg tænker: “Nøj! Der er meget mere liv i denne fight, end hvad jeg er vant til fra min #8 stang!”.  Efter 5-10 min bliver der landet en flot fisk.

Der er stille i et stykke tid. Jeg spotter enkelte fisk der giver udslag og går efter fluen. De mister dog hurtigt interessen.  En enkelt fisk hugger men får ikke ordenlig fat og jeg tænker: “Satans! “.

KL. 12.25

Efter ca. en times tid kommer en flot fisk i overfladen. Jeg kaster til den et par gange, dog uden at den reagerer, selvom fluen går lige forbi den. Tredje kast til fisken, lander ca. 40 cm. fra hovedet lidt skråt på og fisken vender med det samme og jagter.  Efter fem minutter landes næste flotte fisk.

Jeg tænker, at det nu er tid til frokost og tager en kop kaffe og medbragt pizza frem.

Efter frokosten er der dødt i en times tid, men så kommer der et kontakt hug fra dybet og fighten er igang.  Fisken er fri af vandet én gang og dykker herefter dybt. Dette resultere dog i at fisken kapper linen og jeg mister fluen. “Satans!”, tænker jeg.

KL. 14.45

Jeg skifter plads og finder et godt spot hvor jeg roligt kan gå frem og tilbage for at affiske, hvilket med det samme giver resultat, da jeg ser en fisk komme helt inde ved breden. Jeg placerer fluen et stykke fra den og lader den synke, hvilket får fisken til at sætte i sprint og den napper med det samme min flue.

Herefter gik det hurtigt med at få fisken på land og med det samme spotter jeg igen en fisk og tænker: “Den skal jeg da prøve!”. Der bliver kastet til den et par gange inden den reagere og så starter den vilde fight. Ti minutter efter landes fisken.

KL. 16.50

Da mit fiskekort udløber kl. 17.00, tænker jeg, at jeg hellere må traske tilbage mod mit grej. Jeg har dog lige ti minutter igen, som jeg tænker skal bruges fornuftigt.

Så jeg stopper ved en lille runding i søen, tager et par kast og lader fluen gå dybt. Det virker og jeg får i løbet af tre kast lokket en fisk op i overfladen, hvor den går efter fluen et par gange. “Satans!”, tænker jeg, kan du da ikke bare bide inden min tid udløber ? Jeg kaster fluen lidt bag ved fisken og trækker den langsomt forbi hovedet, hvilket får den til at hugge kontant med det samme .

Alt i alt en rigtig god dag til at indvie den nye stang, med fem fisk på land.